Třídní důtka za slovo „poseru“

Poslyšte vážení příběh, který se odehrál v té naší kotlině české. Je možné, že se tak opravdu stal. Anebo také nestal. Ale spíše stal. V jedné naprosto bezvýznamné, obyčejné vesnické škole.

Hned zkraje však nutno uvést důležité upozornění: V následujícím textu jsou uvedena některá slova, která označujeme jako sprostá. Pokud se vám dělá nevolno či vás dokonce uráží slova typu „posrat“, tak to nečtěte. Současně upozorňuji, že jsem v inkriminovaných slovech nenahradil některé písmenka pokryteckou hvězdičkou.

Dějství I.

Při jedné tchánově návštěvě jsem mu vyprávěl vtip, který jistě většina z vás zná:

Na leteckém dnu si prohlíží dědeček letadla a pilot mu nabídne, že ho sveze. Letadlo odstartuje a pilot udělá looping. Děda na zadním sedadle jen pronese: „Tak to jsem čekal.“ Pilot se zamyslí a udělá výkrut. Děda zase prohlásí „Tak to jsem taky čekal.“ Pilot už je na nervy a tak otočí letadlo na záda. Po chvíli děda povídá „Tak to jsem nečekal.“ Pilot spokojeně přistane a vyptává se dědy, co znamenaloto „čekal-nečekal.“

Děda na to povídá: „Že se při loopingu poseru a že se při výkrutu pobleju, tak to jsem čekal. Ale že mi to při letu po zádech nateče do helmy, tak to jsem vážně nečekal.“

Osmiletý to celé zaslechl, ale nepřipadne mi, že slovo „poseru“ by bylo na závadu. V dnešní době se každý z něčeho posírá.

Dějství II.

Osmiletý přinesl ze školy papír, který jsem měl podepsat. Co si budeme povídat, byl tam komiksovou podobou pokus o znázornění výše uvedeného vtipu. Ostatně, podívejte se sami:

Mladík dostal vynadáno za to, že tam má pravopisné chyby, které už má být schopen nedělat. Nechal jsem jej je opravit a ještě vyzvídal, proč to je česky, když to měl dělat v hodině angličtiny. Namítl, že měli nakreslit nějaký příběh, a pokud nevěděli, jak se některé slova řeknou anglicky, tak to měli napsat buďto česky anebo se optat. Domluvil jsem mu, ať se příště optá, aspoň bude více znáti. To, že taková slova nemá ve škole říkat, jsem mu také pověděl, ale jelikož se snažil graficky interpretovat mnou vyprávěný příběh, nemělo smysl to dále rozpitvávat.

Dějství III.

Pátek, 23. prosince, den před Štědrým dnem. Pošta, obálka s červeným pruhem. Ze školy. Narychlo svolaná mimořádná pedagogická rada uděluje našemu synáčkovi třídní důtku za uvedenou malůvku. Odůvodnění cituji: Váš syn vepsal vulgární text do školního sešitu – předmět anglický jazyk […]. Vulgární vyjadřování vůči spolužákům a zaměstnancům školy je považováno za závažný přestupek vůči Řádu školy.

Musím říct, že když mi to žena volala, bylo mi do smíchu. Říkejte si, co chcete, ale jestli tohle bylo vulgární vyjadřování vůči někomu, tak snad jedině vůči nevyzrálé, pokrytecké nebo vztahovačné osobnosti.

Po Novém roce žena napsala panu řediteli dopis s žádostí o vysvětlení. Ten akorát změnil v dopise špatně uvedený odstavec z Řádu školy, který byl údajně porušen, ze zákazu šikanování na zákaz vulgárního vyjadřování vůči spolužákům a zaměstnancům školy a tím to skončilo.

Ó ano, na vulgarismech lze bazírovat jedna báseň za druhou. Jen mi nejde na rozum, proč je v pořádku, že se děti v šatnách častují “ty debile” (zřejmě si navzájem určují diagnosu).

Při následném telefonickém rozhovoru pana ředitele s mou ženou tento jednak odmítl osobní schůzku, protože na to nemá čas, a jednak řekl, že paní učitelka je slušně vychovaná a že ji to urazilo.

Závěr

Myslete si, že obhajuju za každou cenu své dítě a že mi nevadí, že používá vulgární slova. Vadí mi to, ale sám zastávám názor, že užití sprostého slova holt někdy sedne lépe jako prdel na hrnec nežli hýždě tamtéž. Připadne mi ale, že uvedené „výchovné“ opatření je naprosto mimo mísu (či onen hrnec, chcete-li).

Přesto se mi chce věřit, že důtka byla udělena z ryzí lásky ke správné výchově dětí a dokonalému pedagogickému působení, ostatně tak, jak tomu na uvedené škole vždy bez výhrad bylo (teda snad kromě chytání dětí za krk zezadu a zvedání je do výšky či pořvávání na ně na školním dvoře). Že byla udělena takto rychle před Vánoci, aby i rodiče mohli taktéž mít během prázdnin vliv na výchovu potomka dle pravidel společnosti.

A že to nebylo proto, že paní učitelka je dcerou starosty (nehledě na to, že obec je zřizovatelem školy), že si pan ředitel nechce proti sobě postavit vlastní lidi, kteří mají jen ty nejlepší zkušenosti s učením a výchovou, že to neurazilo čísi ješitnost a že nejde o pouhou mstu či snad šikanu.

Je z toho nějaký závěr? Já svůj mám.

 

Další články, které vás mohou zaujmout:

FacebookGoogle+TwitterPrintEmailKindle ItPocketDalší sdílení

18 thoughts on “Třídní důtka za slovo „poseru“

  1. Učitel má vždycky pravdu a nemá smysl se s tím o to přít. To je snad jediné, co mě škola opravdu důrazně naučila. Sám mám několik důtek a napomenutí právě za to, že jsem něco namítal vůči podobným absurdnostem podobným jako “učitelka je slušná vychovaná a urazilo jí to”. Člověk proti tomu nic nenadělá a pokud ano, tak mu ten učitel stejně bude dělat peklo do konce školy.

  2. Buď v klidu, já dostal na střední dvojku z chování za to, že jsem během vyučování vykřikoval – shodou náhod taky v angličtině – A šlo o to, že jsem během soutěže zvané zmrzlík (otázka a kdo řekne první správnou odpověď má bod) odmítl uznat to, že učitelčin oblíbenec dostal bod na místo mě, když neuměl ani odpovědět, seděl za mnou a učitelka tvrdila, že to řekl on….
    Ale ten výraz učitelky, když jsem jí řekl, že se plete 🙂 prostě k nezaplacení i když jsem za to čekal tak maximálně důtku ředitele 🙂

  3. Znám spoustu případů protivných rodičů lobbujících za své rozmazlené děti a tohle NENÍ jeden z nich. Samozřejmě, že by se dítko asi takhle vyjadřovat nemělo, ale trest v podobě třídní důtky je dle mého nadměrný a nevýchovný. Za druhé bych tedy paní učitelce doporučil, aby se méně zabývala trestáním vyjadřovacích schopností dětí a spíše jejich výukou. A konečně za třetí, kdyby mi ředitel školy jako rodiči řekl, že na mě nemá čas, tak bych mu dveře ředitelny vyrazil z pantů, komunikace s rodiči je půlka jeho práce tak si holt laskavě bude muset ten čas udělat, nebo vypadnout.

  4. I když to není vůči někomu, tak s trestem souhlasím. V tomto věku má dítě slepě poslouchat rodiče, nemá přemýšlet, protože racionálně uvažovat neumí. A pokud mu rodiče dovolí už v takhle malým věku používat slovo “poseru”, v 10 letech to pro něj bude stejně normální slovo jako “ty vole”, “ty pičo”, “čuráku” a tak dál. Sám jsem se klepal strachem, když jsem náhodou něco takovýho řekl. Nemluvim jsem sprostě a nemluvím doteď a jsem za to rád.

  5. Ty Slávku, a nechceš ten originál komiksu vydražit?

    Jinak souhlasím s Matoušem, učitel má vždycky pravdu. Revolta (odpor, nesouhlas – mírumilovnou cestou) plody nepřináší. Škola je na to moc malej a uzavřenej ekosystém.

    Já bych si tu důtku pověsil v kuchyni za rámeček.
    Kamarád takhle má (z dob gymnasijních, za pozdní příchody) v pokoji napomenutí ředitele školy. Působí to vkusně.

    A do kolikáté třídy synek chodí?

  6. @JonnyDrake: Myslím, že finanční hodnotu to mít nebude ani s tímto příběhem. Ale nechám si to. Mladej chodí do třetí.

    Jinak souhlasím s názory, že ani současné školství učí děti nemít vlastní názory a kreativitu. Důležité je nevybočovat. Ovšem to je na jinou debatu.

  7. Oslovit zástupce zřizovatele, tedy starostu, asi nemá smysl, že?
    Ale určitě by se to dalo řešit na školské radě – probrat to se zástupci rodičů.

  8. “V tomto věku má dítě slepě poslouchat rodiče, nemá přemýšlet, protože racionálně uvažovat neumí.”

    Tak to je perla dne, díky m1c4a1 :o))

  9. pro mě teda základka byla i o tom rozlišovat hloupé a výborné učitele (a proti hloupým bojovat) takže si myslím, že to je v poho, třídní důtka asi vyděsí, těžko říct k čemu to je/není dobrý. Každopádně za zásadní považuju, že rodiče jsou na správné straně 🙂 Nepřemýšlet taky pobavilo…

  10. Nádhera Slávku. Nemá smysl s tím bojovat. Na tomhle mě akorát mrzí, že se tím pádem zadupává senzační obrazotvornost dětí. Být učitelem angličtiny, tak pochválím za senzační komiks a jemně vytknu nedostatky v jazykovém projevu a zapracuju s žákem na převodu do angličtiny.

  11. Nesouhlasím, že by ta důtka neměla výchovný efekt. Naopak. Synek se, Slávku, dověděl důležitou lekci, že všude kolem něj jsou nebezpeční lidé, kteří nehrajou fér a že někdy nemá velkou cenu s tím bojovat (předpokládám, že to je v jádru to, co jste se nakonec synovi pokusili vysvětlit).

    Úplně jiná otázka je, zda by to tak mělo ve škole (nota bene základní) fungovat.

  12. Doporučoval bych místo sepisování historky raději věnovat čas učení se synem. Na třeťáka je to tedy graficky i gramaticky dost tragické. Mám doma druháka, takže vím o čem mluvím.

  13. Díky za komentáře. V podstatě to celé vede k onomu známemu citátu, že je třeba včas rozpoznat na koho se vysrat a před kým se posrat.

    @m1c4a1: Ano, slova se obrousí, zevšední a přijdou nová, krásnější a jadrnější a plně doufám, že ryze česká. Nehodnotím, zda je to správně, ale jazyk se bude pořád vyvíjet.

    @Pavel Borek: Asi ho nechám takhle po večerech raději spát a budu si sepisovat. Ale přes den mu určitě pár základních pravidel pravopisu prozradím, ve škole jich mnoho nepochytí.

  14. Nejmladší z mých dítek mělo v tomhle věku na základce asi stejně postiženou učitelku. Božka pedagožka mi vzkázala, že moje dcera “zničila spolužačce učebnici”,
    ať tedy tu knihu zaplatím. Když jsem se dcerky zeptala, proč a jak ničila,
    při její odpovědi jsem neudržela přísný obličej: Dala prý jedné užalované holčičce
    do učebnice prťavé hovínko od naší bílé myšky.. 🙂

  15. Daná učitelka určitě nemusela celou věc řešit třídní důtkou, nicméně to, že chlapec před třídou prezentoval comix patrně co možná nejsprostší (který zná) se jistě za provokaci brát dá.

    Jinak je ten článek trochu tendenčním pamfletem.

    Autore, když už tak nekorektně útočíte na učitelku (myslím tu nesouvisející poznámku s jejím otcem), pak je třeba se zeptat vás. Když už o tom píšete blogísky, proč celý tenhle problém za vás řešila žena? 🙂

    To jen aby to na ty nekorektnosti bylo vyrovnané…

  16. Já vidím problém mezi “ušima”některých rodičů,kteří si myslí že jejich dítko je nejhodnější,nejslušnější a nejchytřejší na světe.Realita často bývá jiná.Rozhodně bych zavedl daleko tvrdší obranné páky pro učitele,kteří se takřka bránit nemohou a musejí se beztrestně nechat psychycky deptat a ponižovat od svých žáků a hlavně jejich nesoudných rodičů.

Leave a Reply to Fosilie N Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *